Skovtræning – ofte stillede spørgsmål!

Hvad er Skovtræning? 

Skovtræning er alsidig, sjov og fornuftig motion i naturen.

Hvem er Skovtræning?

Skovtræning I/S er et interessentselskab ejet og drevet af Susanne Findsen og Susanne Grøn.

Susanne Findsen er uddannet diplomtræner og sportsmassør. Har mange års erfaring som instruktør, både for motionister og for elitesportsfolk.

Susanne Grøn er uddannet fysioterapeut og kandidat i sundhedsvidenskab og har massiv erfaring med træning af motionister, og personer med livstilssygdom eller kronisk sygdom.

Hvem kan deltage?

Alle er velkomne til Skovtræning. Holdtræningen tager hensyn til at holdet kan følges gennem skoven fra start til mål, således at alle bliver tilpas udfordret. Det gør vi ved at træne intervaller, justere øvelserne efter deltagernes forudsætninger og samle op hvis nogen sakker agterud.  Heldigvis har naturen et hav af variationsmuligheder og vi er gode til at arbejde kreativt og justere niveauet.

Hvad får du med Skovtræning?                           

Motion  Vi træner elementer af konditon, styrke, stabilitet, koordination og balance.

Undervisning Vi forklarer formålet med øvelserne, korrigerer udførslen så du forstår øvelsen og kan gøre den efter der hjemme. Vi inddrager teori om sundhed og forebyggelse herunder generelle anbefalinger. Vi skriver hver måned en klumme som omhandler vandring, sundhed, forebyggelse mm. Denne klumme er frit tilgængelig på vores hjemmeside og vi diskuterer den i træningen når relevant. Vores undervisningsmateriale lægges frem på hjemmesiden. Eksempelvis vil du lære at anvende Borg-skalaen til at vurdere din anstrengelse under træningen og kan med den justere træningsniveauet i konditonstæningen.

Socialt samvær Lukkede hold bidrager til at man lærer hinanden at kende, og vi gør alt for at skabe en god stemning på holdet. Deltagere får god mulighed for at snakke sammen, udveksle erfaringer og arbejde sammen i øvelserne.

Inspiration  Vi er kreative mennesker og vi finder masser af inspiration i naturen. Væltede træer, grøfte, grene, bakker og bænke m.v. er vores træningsredskaber. Hos Skovtræning kan du finde inspiration til mere træning.

Råd og vejledning Vi giver gode råd og vejledning under træningen, så du udfører øvelserne korrekt, og vi kan foreslå individuelle tilpasninger. Du er også velkommen til at købe personlig træning eller selvtræningsprogrammer.

Hvordan er træningen bygget op?

Forløbet Et hold løber over 8-12 ganges træning, éen gang om ugen. Så vidt muligt starter deltagerne sammen og introduceres til træningen i skoven og terrænet. Træningen starter blidt, således at skader undgås. Efterhånden øges intensiteten og sværhedsgraden af øvelserne. Eksempelvis går vi på stier i starten, progredierer til gang i terrænet, og springer senere. Vi øger tempoet efterhånden som formen bedres og leddene vænnes til belastning. På nogle hold er der kun gang, mens andre har løbekomponenter.

Hver træning starter med grundig opvarmning i 20-30 minutter. Opvarmningen har til formål at motivere til træning, øge kropstemperaturen, smøre leddene og forberede muskler og led på arbejdet. Opvarmningen kan bestå af vægtoverføringsøvelser, sving og gang. Derefter består hver træning af komponenter af styrketræning eks armbøjninger og squat, stabilitetstræning eks trække- og skubbelege eller planken. Balancetræning består eks. af et-bens stand, linjegang eller gang i terrænet. Konditionstræning kan eksempelvis bestå af gå eller løbestafetter, intervaller, lege og bakketræning.

Hvordan kommer jeg i gang?                           

Prøvetime Er du usikker på om det er noget for dig, kan du træne med gratis en enkelt gang.

Tilmelding / oplysninger Send en mail til os på info@skovtraning.dk eller ring til Susanne Findsen på 2082 3644 eller Susanne Grøn på 4092 3824 for at få en snak og svar på dine spørgsmål.                           

Klippekort Hvis du ikke kan forpligte dig til træning hver uge, så køb et 5-turs klippekort.

Afbud Vi vil meget gerne vide hvis du ikke kommer – send en SMS på ovenstående numre. Vi må sjældent selv aflyse træningen, men så giver vi besked så snart som muligt.

Hvor finder træningen sted? I naturen – helst i skoven, men parker, legepladser, p-pladser mv. kan være gode træningssteder. Se vores hjemmeside for hold i nærheden af dig!

Sikkerhed Vi kan yde førstehjælp og er uddannet til hjerte-lunge-redning og kan lokalisere nærmeste hjertestarter. Vi holder os ajour med kurser. Vi hjælper dig, hvis uheldet er ude under en træning!